Szakmai cikkek
Kalózos történet
A Budapest Vasas vitorlás szakosztályánál töltött évekről 1961-1969.
Az írás ITT tölthető le (pdf)
Az algagátlásról
Sok új hajótulajdonos (olykor régiek is) tanácstalanok az algagátlózással kapcsolatban.
A termékkínálat Magyarországon is bőséges. Árban is nagyok a különbségek.
Sokszor elképedünk, amikor kiderül, hogy egy 30 éves lassú túrahajóra is felkenik 60 ezerért a VC17M Extrát, holott ez teljesen felesleges. Fele annyiból is meg lehet úszni mondjuk Plastimo Classic-kal.
Hajóstársaink sokszor azzal sincsenek tisztában, hogy a hatásos algagátláshoz a hajónak "futnia" kell, minél többet, minél gyorsabban. Az önfényező algagátlók 5 csomó feletti sebességnél kezdenek "dolgozni"
Az is felbolydította az algagátló ellátást, hogy az International népszerű anyaga, a VC nem ment át a környezetvédelmi szűrésen. Előbb a VC 17M Extra (az ún. teflonos), majd 2024-re már az extra nélküli VC 17M is ki lett véve a kínálatból.
Írásunkkal szeretnénk segíteni hajós társadalomnak a leggyakrabban felmerülő kérdések megválaszolásával.
Cikkünk IDE kattintva olvasható
Vitorlakocsi
A versenyhajóknál használt megoldások lassanként megjelennek a szabadidőhajókon is. Így van ez a battencar rendszerrel, melynek segítségével nem csupán a nagyvitorla felhúzása válik könnyebbé, de hajónk sebessége is növekedhet.
Autopilot
Az automata kormány alapvető felszerelése a tengeri hajóknak. Egyre több belvízi hajón is találkozunk vele. Legtöbben utólag szerelik fel, így szükség lehet néhány információra a döntéshez.
Háromféle megoldás jöhet szóba, melyek közül a helyes választást meghatározza hajónk mérete, a kormányzás jellege (rudas vagy körkormányos), végül pedig a pénzügyi lehetőségek.
Mi az a VHF rádió?
A tengeren már sok éve használják a VHF rádiót, azonban ez is új értelmet kapott a DSC funkció bevezetésével.
Belvizeinken viszont csak az utóbbi években kezdett elterjedni. A VHF rádiók nem csak egyszerűbbé teszik a más hajókkal, versenyrendezőséggel vagy a kikötő-managementtel a kapcsolattartást, de hajónk és annak személyzete is nagyobb biztonságban érezheti magát általa.
Egy vihar tanulságai
2010 május 15-én a délutáni órákban a Balatonra rég nem látott erősségű szélvihar csapott le. Ami tovább rontotta a helyzetet, nem a megszokott félórás-órás viharról volt szó, hanem napokig fújt a 100 km/órát is gyakorta meghaladó szél, ráadásul temérdek mennyiségű esővel. A balatoni hajóállományban százmilliós károk keletkeztek. Ideje megvonni a tanulságokat.
Műszerezés
Egyre több hajósember tekinti a hajó alapfelszereltségének a navigációs műszereket. A balatoni vitorlázásban is van szerepe a műszereknek, a tengereken a navigáció nélkülözhetetlen kellékei. Kezelésükhöz szükséges megismerkedni a navigációs alapfogalmakkal.
Vitorla-kezelés
A nagyvitorla travellerekről már külön cikkben írtam. Létezik azonban még számos további eszköz vitorláink, árbocunk állítására, kezelésére, gyorsaságunk fokozására. Ezeket kísérlem meg most összefoglalni, szem előtt tartva a technikai újdonságok bemutatását.
Biztonság a tengeren
Manapság fantasztikus ütemben szaporodik azon szerencsés sporttársainknak a száma, akik megismerhetik a tengeri vitorlázás szépségeit. Akár a bőséges charter-kínálatok révén, akár a népszerű adriai kupaversenyek alkalmával, de most már szép számmal saját tulajdonú hajókkal is. Ők gyakran találkoznak a tengeri hajókon olyan, főleg a biztonságot szolgáló felszerelésekkel, melyeket balatoni gyakorlatuk alapján nem ismerhetnek. Olykor még a tapasztaltabb tengeri vitorlázók sem tudják minden esetben, hogy mi célt szolgálnak ezek a felszerelések. Nem árt pedig tisztában lenni ezek funkciójával és használatával, mert adódhat olyan helyzet, amikor ezek a „feleslegesnek” hitt eszközök életeket menthetnek meg.